ال 90 3

حضور مجدد خانواده رنو در ایران با پروژه L90  و مدل مشهور داچیا لوگان و در کشورمان با نام رنو تندر90  از سال 86 آغاز شد و مدل پایه گازسوز این خودرو نیز از سال 89 به سبد تولیدات این محصول اضافه گشت که در بخش موتور و گیربکس تغییراتی جهت راندمان بیشتر از سوخت CNG اعمال گشته بود ، عرضه مدل اتوماتیک این خودرو نیز از سال 92 توسط ایرانخودرو آغاز گشت و در ادامه مدل پیک­آپ (وانت) در اواسط سال 93 و  تندر پلاس (که در حقیقت فیس لیفت مدل 2009 L90 هست) در اواخر سال 95 به بازار عرضه گشت.

مونتاز تندر90 همزمان با ایرانخودرو در سال 86 آغاز گشت و در سال 87 یک فیس لیفت توسط سایپا برای این خودرو عرضه شد که در نهایت با موافقت رنو تغییرات قسمت عقب اعمال گشت و به عنوان پارس تندر به بازار عرضه گشت به جز تغییرات قسمت عقب و زه در متفاوت ، تغییر تکنیکال دیگری در این خودرو رخ نداد.

Image result for ‫رنوپارس‬‎
ریمپ ال نود-کاهش مصرف ال نود ، ریمپ ecu تندر 90 6

دلایل ریمپ

در حقیقت علم ریمپ، علم گرفتن خروجی و توان بیشتر از موتور بوسیله کالیبراسیون اپتیمم (optimum calibration) ایسیو می باشد که تخصص شرکت کاراکال تیونینگ می باشد در این روش بدون افزایش مصرف سوخت راندمان موتور بهینه می شود.

موتور خودروهای مونتاژی رنو در ایران K4M است که 1.6 لیتر حجم دارد. این موتور 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتون متر گشتاور تولید می کند. در بخش گیربکس، نسخه اتوماتیک هم مانند مدل های AT تندر90 و تندرپلاس با کد فنی DP2 که شباهت فنی زیادی به AL4 هم دارد، عرضه گشته و دارای چهار دنده است. حالت تیپ ترونیک و دکمه رانندگی در جاده های لغزنده و برفی هم در این گیربکس وجود دارد اما از حالت S یا اسپرت خبری نیست.

اما در نسخه دنده ای از سال 96 اوضاع کمی فرق کرده تا پیش از این تندر فقط با گیربکس JH3 عرضه می گشت که یکی از ایرادات بارز آن، خرابی گردگیر پلوس و نشتی روغن گیربکس بود که در صورت عدم رسیدگی منجر به آسیب دیدگی شدید گیربکس می­شد، اما از سال 96 خریداران می توانستند جعبه دنده بهبودیافته (مشهور به مدل JHQ) را سفارش بدهند. تفاوت این تغییر را افرادی متوجه می شوند که قبلا سوار خودروهایی چون تندر90 و ساندرو دنده ای شده اند و حال واکنش این گیربکس را به شکلی دیگر احساس می کنند که نسبت به گیربکس قبلی عملکردی دقیقتر و سریعتر دارد به عبارتی گویی کوئیک شیفتر به آن اضافه شده! در نظر داشته باشید گیربکس مدل پیک آپ (وانت) نیز از همین امتیاز برخوردار است!

شرکت کاراکال قادر است فرایند ریمپ این ایسیو را بدون باز کردن آن انجام دهد بطوریکه هیچ ردی از انجام ریمپ بر روی خودروی شما نباشد تا مبادا گارانتی خودرو به خطر بیفتد.

ایسیوهای خودروهای خانواده رنو در ایران از نوع کانتیننتال بوده و با 3 کد عرضه میشوند:

ECU continental 3132
لیبل ایسیو کانتیننتال 3132

 

1) Continental EMS 3132

شامل موتور بنزینی و گیربکس دنده دستی که بصورت عمده در دو نرم افزار یورو2 و یورو4 قابل دسترسی می باشد؛ خودروهای تندر90 تا ابتدای سال 91 یورو2 هستند و پس از آن یورو4 شده اند. در مدل های یورو4 سنسور کیلومتر حذف شده است و به جای آن کورکُن قرار داده و ایسیو از اطلاعات سنسورABS برای فهمیدن سرعت استفاده می کند.

  • از جمله ایرادات فاحش این ایسیو عدم تطابق کالیرباسیون برنامه با نیروی مورد نیاز کمپرسور کولر می باشد که در شروع حرکت بخصوص در ترافیک ها با دنده یک به شکل یک مکث عجیب احساس شده و خودرو با سنگینی حرکت خود را آغاز می کند! این نقص در هنگام شروع در حرکت در سربالایی ها به اوج خود می­رسد.
  • ایراد دوم این است که خودرو نسبت به هماهنگی عالی بین موتور و گیربکس اما دور بالای ضعبفتری دارد، به عبارتی کشش خوبی که در دورهای پایین (البته بدون روشن بودن کولر!) مشاهده می شود در دورهای بالا از دست می رود، البته عده ای از کارشناسان فقدان سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ را علت این نقیصه می دانند ولی کارشناسان شرکت کاراکال معتقدند می توان این نقص را تا حد بسیار زیادی با ریمپ برطرف نمود.
  • باتوجه به جدیدتر و مدرنتر بودن موتور K4M نسبت به موتور TU5 باید دانست که حق مالکین خودروهای تندر 90 است که خودرویشان وحشی تر حرکت کند! بخصوص که در این مدلها دریچه گاز سیمی بوده و ریسپانس (واکنش) پدال گاز خوب است اما جالب است بدانید ، این ریسپانس بهتر ازین هم می تواند بشود!
  • در مدل های یورو4 بنا به الزام رعایت استانداردهای آلایندگی شاهد آن هستیم که عملکرد خودرو نسبت به مدل یورو2 اندکی ضعیفتر شده، که این ضعف پس از ریمپ، کاملاً از بین خواهد رفت! پس جای نگرانی نیست.
3141 1

2) Continental 3134

شامل موتورهای بنزینی مدل های اتوماتیک (تندر90 اتومات و تندر پلاس) در این ایسیو از دریچه گاز برقی استفاده شده است. ایرادات این ایسیو

  • تاخیر دریچه گاز یکی از دلایل کندی دور گرفتن این خودروها است
  • برقی بودن دریچه موجب کندی در عملکرد گیربکس اتوماتیک شده.
  • افت شتاب در تابستان در هنگام روشن بودن کولر (البته در این مدل کمتر از مدل های دنده دستی است.)
  • وجود خطای فرسودگی کاتالیست و روشن بودن دائم چراغ چک و تعویض بی جهت سنسور اکسیژن!
  • بالا بودن مصرف سوخت خودرو به طرز عجیب نسبت به مدل های دنده دستی!

3) Continental 3134 bifuel/SAX500

این ایسیو برای مدلهای پایه گاز سوز تندر 90 عرضه شده است و به دو شکل عرضه شده، در مدل ایرانخودرویی با ایسیو گاز جداگانه و در نسخه پارس خودرویی بصورت تک ایسیو عرضه شده است. در این مدل هم از دریچه گاز برقی استفاده شده است که معایبی که در بالا اشاره کردیم در مورد آن هم صدق می کند. ضمن اینکه با ریمپ این ایسیو می توان بُرد آن را روی گاز افزایش داد.

خلاصه مزایای ریمپ تندر90:

  • افزایش توان موتور تا 7 اسب بخار و 10 نیوتن متر گشتاور
  • افزایش کشش بخصوص در سربالاییها و پُر بودن خودرو
  • رفع تاخیر پدال گاز
  • رفع  کُندی گیربکس نسبت به درخواستهای راننده
  • حذف کاتاف ( درمدلهای دنده ای)
  • رفع خطای فرسودگی کاتالیست
  • کاهش مصرف سوخت تا یک لیتر بصورت تضمینی
  • کاهش دمای آب (درصورت نیاز مشتری، البته این خودرو اساساً احتیاجی به کم کردن دمای آب ندارد!)
  • افزایش بُرد خودرو در حالت CNG

پاسخ به سوالات خوانندگان و مشتریان عزیز

آیا کاراکال وانت L90 را هم ریمپ می کند؟

بله ایسیو این خودرو همانند مدل دنده دستی بوده و به راحتی ریمپ می­شود و راندمان این خودرو بخصوص در سربالایی ها و هنگام بار سنگین بخوبی افزایش می یابد.

آیا ریمپ تندر90 پارس خودرویی با ایرانخودرویی فرق می­کند؟

از آنجا که تامین خطوط تولید ایرانخودرو و سایپا به عهده شریک سوم یعنی رنوپارس بود بنابراین تصور اینکه این دو خودرو با هم فرقی داشته باشند غلط بوده و ریمپ آن نیز با هم فرقی ندارند. بطور کلی فرایند ریمپ به توانایی و مهارت بستگی دارد.

آیا وجود محافظ ایسیو بر روی فرایند ریمپ تغییری ایجاد می کند؟

خیر از آنجا که شرکت کاراکال برای ریمپ ایسیو ، آن را باز نمی­کند، وجود این قطعه تاثیری بر فرایند ریمپ نخواهد داشت.

آیا ریمپ مگان 1600 مثل ریمپ رنو تندر90 است؟

خیر ایسیو خودروی تندر 90 با مگان 1600  کاملاً متفاوت بوده به همین خاطر فرایند ریمپ این دو خودرو با هم کاملاً متفاوت است. ایسیو مگان 1600 از نوع ساژم S3000 می باشد و از سنسور میل سوپاپ و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ بهره می برد.  سرسیلندر این دو موتور با هم متفاوت هستند.

آیا بعد از ریمپ مصرف سوخت بالا می رود؟

خیر برنامه ریمپ بهینه کاراکال تیونینگ به نحوی تنظیم شده که مانع از افزایش مصرف می­شود.

آیا ریمپ پارس تندر با تندر90 معمولی فرق دارد؟

خیر این دو خودرو فقط در ظاهر با هم تفاوت داشته و در بحث ایسیو و ریمپ با هم یکسان هستند. ایسیو تندر 90 دنده دستی با پارس تندر یکی هست.

 چند نکته در مورد ریمپ و افزایش شتاب:

  • پکیج ریمپ کاراکال در معاینه فنی و گارانتی خودرو، خللی ایجاد نمی کند.
  • ریمپ خودرو با برداشتن سرباتری یا فلش ایسیو ازبین نمی­رود، تنها با دانلود برنامه پاک می شود.
  • هزینه ریمپ در کاراکال از سایر نقاط ایران گرانتر است زیرا همواره برنامه های این شرکت در حال ارتقا و اصلاح است تا بهترین راندمان را از موتورهای این خودروها استحصال کند، کاری که هیچ گاه صنایع خودروسازی قادر به انجام آن نخواهند بود.
  • ریمپ خودرو با دیاگ زدن معلوم نمی شود؛ چون دستگاه دیاگ فقط به حافظه داخلی که کدهای خطا ذخیره می شوند دسترسی دارد.
  • علاقمندان به یادگیری ریمپ می توانند در دوره های آموزش ریمپ شرکت کاراکال شرکت کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۵۶۶۹۴۳ (مهندس شریفلو)تماس بگیرید یا در تلگرام پیغام بدهید.

ال 90 2

 

 
 
 

 

 

4.1/5 - (43 امتیاز)
21 پاسخ
  1. شهبازي
    شهبازي says:

    مطالب خيلي عالي بودند .ايا اين تغييرات دائمي بوده و تحت هيچ شرايطي خطا نمياره يا روي اي سيو پاك نميشوند؟

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین says:

      اگر ریمپ به دست افراد حرفه ای انجام بشه ، احتمال خطا نیست . ریمپ های کاراکال تیونینگ با ضمانت کتبی انجام میشه.

      پاسخ
  2. ناصر
    ناصر says:

    با سلام خدمت شما

    اگه امکان داره هزینه کامل موارد فوق برای ال نود (مدل 91) رو بفرمائید و اینکه چقد زمان میبره این موارد رو که اعلام فرمودید؟
    آیا باید وقت قبلی بگیریم ؟
    ممنون میشم به ایمیلم پاسخ بدید.

    پاسخ
  3. Mohammad
    Mohammad says:

    سلام وقت بخیر
    در تبریز یه مرکزی با عنوان نمایندگی شرکت کارکال تیونینگ در تبریز فعالیت میکنه میخواستم ببینم واقعا نمایندگی شما هستش؟؟؟
    به اسم تاپ تیونینگ تبریز

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین says:

      سلام دوست عزیز ، برای سوال و جواب لطفا با شماره های درج شده توی سایت تماس بگیرید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      پاسخ
    • ادمین
      ادمین says:

      سلام برای راهنمایی باید با کارشناسان تماس بگیرید. شماره صفحه تماس با ما درج شده.

      پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام دوست عزیز
      خیر شما می تونید به نمایندگی های معتبر کاراکال تیونینگ در سراسر ایران مراجعه فرمایید.
      لطفا به لینک نمایندگی ها مراجعه فرمایید.

      پاسخ
  4. محمد صادق
    محمد صادق says:

    سلام خسته نباشید . خودرو بنده تندر ۹۰ مدل ۹۷ ایران خودرویی هستش . برای مشکل کپ های پیاپی موقع کولر گیری ، آیا این مشکل با ریمپ حل میشه یا بهبود پیدا میکنه یا خیر ؟ چون از یکی از نمایندگی های شما پرسیدم گفتن به علت درگیری کمپرسور عادیه

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      صحبت نمایندگی ما کاملا درسته و متاسفانه ایراد در طراحی نوع کمپرسور می باشد.

      پاسخ
    • روح الله حیدری
      روح الله حیدری says:

      سلام وقت به خیر
      من یه تندر 90مدل 91دارم که پارسال کمپرسور کولرشو عوض کردم. مارک کوپرسور کولر خودش ولو بودش ولی من ساندنی انداختم از وقتی که ساندنی انداختم ماشین کولر روشن درحال حرکت توی دند 1یا2یا3 تو ترافیک خلاص میکنم دور موتور میاد روی یک ونیم میمون گاز میخور ولی کولر خاموش مشکلی نداره تنظیم موتور هم انجام دادم منیفول با اورینگش عوض کردم دریچه گازبا اورینگش عوض کردم استپراصلی انداختم سوزن انژکتور عوض کردم
      ایا با ریمپ برطرف میشه

      پاسخ
  5. فرید
    فرید says:

    سلام وقت بخیر
    ال ۹۰ مدل ۹۷ پارس خودرو دارم، بعضی وقت ها با اینکه ماشین خاموش هستش ولی فن ماشین کار می کنه ( فن دور تند ) می خواستم ببینم این طبیعی هستش ؟ اگه نه آیا با ریمپ حل میشه ؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      اگر قبل از خاموش کردن ماشین صبر کنید تا فن دور کند خاموش بشه، دیگه پس از خاموش کردن ماشین این اتفاق نمیفته که به باتری فشار بیاره

      پاسخ
  6. پیام
    پیام says:

    سلام ال نود اتومات دارم . وقتی یه ساعت با ماشین راه میرم و ماشین گرم میشه بعد از خاموش کردن خودرو فن دور تند ماشین قطع نمیکنه ولی با یک بار باز و بست سوییچ فن قطع میکنه .اگه یادم بره سوییچ رو باز و بست کنم فن یه بیست دقیقه ای کار میکنه و باعث خالی شدن باطری ماشین میشه .هر چند وقت یبارم رله دورتند فن میسوزه و پایش اب میشه . واتر پمپ و ترموستات و فشنگی آب وتعویض شده . رادیات سیخ زده شده و رادیات بخاری هم شسته شده .کابل اتصال بدنه گذاشته شده و پایه فن قوی گذاشتم ولی ایراد سر جاشه . فقط ریمپ نکردم . نظر شما چیه؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام دوست عزیز
      موتور فن ماشینتون رو عوض کنید چون روی دورتند داره آمپر بالایی می کشه حتی بعدا هم میتونه سوکت آب کنه

      پاسخ
  7. امیر
    امیر says:

    سلام وقتتون بخیر
    در یکی از مطالبتون‌ نوشته شده با توجه به شرایط اب و هوایی ریمپ انجام میشه یعنی اگه استان گرمسیر ریمپ کردیم و برای زندگی رفتیم استان سردسیر مجدد باید ریمپ کنیم ؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ 1
      کاراکال تیونینگ 1 says:

      سلام
      کسی که در استان سردسیر زندگی می کند معمولا احتیاجی به کاهش دمای فن یا تعویض ترموستات به دمای پایینتر ندارد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *