چرا خودرو های جدید شتاب کمتری دارند یا تاخیر پدال گاز دارند؟

ریمپ به معنا ی بازنگری مجدد برنامه ای سی یو می باشد که کمپانی های بزرگ با توجه به تمامی شرایط آب و هوایی ، بنزین و شرایط رانندگی، ecu را برنامه ریزی میکنند.
تمامی خودرو های جدید ملزم به رعایت استاندارد آلایندگی یورو 4 می باشند، اما از انجایی که نزدیک به 95 % از جایگاه های سوخت کشور با سوخت یورو2 تامین می شوند مشکلاتی بوجود می آید. به طوری که در ای سی یو های خودرو های جدید استراتژی کمپانی مبنی بر رعایت آلایندگی تحت هر شرایطی می باشد، در نتیجه وقتی شما خودرو یورو 4 را با سوخت یورو 2 تغذیه می کنید الایندگی خودرو شما از حد استاندارد عبور کرده و ای سی یو در این حالت دو پروتکل را در پیش میگیرد:

1- در خودرو های دریچه گاز برقی اقدام به کنترل باز شدن دریچه میکند.
2 در خودرو های دریچه گاز سیمی پاشش سوخت را محدود می کند.

در اینجا شاید شنیده باشید که خودرو های جدید نسبت به خودرو های قدیمی کشش و شتاب کمتری دارند به طور مثال با اصطلاح اینکه 206 های ایرانیزه کمتر راه میروند ، ماشین های جدید کپ یا تاخیر دریچه گار دارند…

به همین دلیل هست که تعمیرکاران به مشتریان خود می گویند که 206 های جدید ای سی یو خوبی ندارند و راه نمی روند…

حالا این سوال پیش میاد که تمامی خودرو های 206 با موتور tu5 دارای قدرت 110 اسب بخار هستند ولی 206 های با ای سی یو های me7.4.4 دارای شتاب بهتری نسبت به 206 های با ecu کروز و زیمنس هستند؟؟ آیا کمپانی سازنده در اعلام اعداد قدرت موتور و گشتاور سیاه نمایی می کند؟؟
پاسخ این است که کمپانی در اعلام اعداد صادق است اما، نکته این است که خودرو های قدیمی 206 با ایسیو های me7.4.4 یا me7.4.5 ملزم با رعایت آلایندگی یورو 2 بودند در نتیجه در هنگام شتابگیری ایسیو اقدام به باز کردن سریع دریچه گاز و پاشش سوخت نسبت به ایسیو های جدید کروز و ریمنس می کند ، اگر چه که همان ecu های قدیمی هم دارای تاخیر پدال هستند.

نکته اساسی این است که بیشترین حد به هم خوردن آلایندگی و عدم احتراق کامل در زمان شتابگیری است زیرا که به علت باز شدن ناگهانی دریچه گاز حجم زیادی از هوا به داخل مانیفولد هوا روانه می شود . همچنین اینرسی هوا نسبت به سوخت کمتر می باشد و به علت سرعت بالا ، سوخت با هوا خوب مخلوط نمیشود و مخلوط هموژن شکل نمیگیرد . عدم شکل گیری مخلوط هموژن باعث بوجود آمدن نسبت های سوخت به هوا متفاوت در محفظه احتراق می شود و شکل گیری احتراق در این نوع مخلوط باعث بر هم خوردن نسبت سوخت به هوا استاندارد که 1:14.7 می باشد می شود.

نکته مهم :
کمپانی های سازنده خودرو در همگام کالیبراسیون ای سی یو آلایندگی را فدای قدرت موتور نمی کنند.
یعنی اینکه برای جلوگیری از بر هم خوردن نسبت استوکیومتریک یا لامبدا در هنگام شتاب گیری یا پاشش سوخت را محدود می کنند یا باز شدن دریچه گاز رو محدود می کنند و شتاب خودرو به شدت کم می شود، این حالت زمانی تشدید می شود که خودرو یورو 4 خود را با سوخت یورو 2 تغذیه می کنید.

یکی دیگر از راهای رسیدن به استاندارد الایندگی یورو 4 افزایش راندمان حرارتی است و این امر از طریق بالا بردن دمای حرارتی موتور شکل می گیرد. به همین دلیل است که در خودرو های جدید دمای اب بالا است . این کار باعث کاهش مصرف سوخت می شود. اما این استراتژی زمانی صحیح است که الیاژ های استفاده شده تحمل دمای بالا را در طولانی مدت داشته باشد اما معمولا به دلیل کیفیت پایین قطعات به خصوص در سرسیلندر منجر به اسیب قطعات می گردد.

تمامی مشکلات مربوط به خودرو های جدید که در بالا توضیح داده شد به وسیله نرم افزارECU قابل حل بوده به طوری که با ریمپ ای سی یو می توان تاخیر پدال گاز را به طور کامل از بین برد و کپ اولیه را حتی در ایسیو هایی با دریچه گاز سیمی که حاصل محدودیت پاشش است را به طور کامل بر طرف نمود.
همچنین کاهش دمای آب 6 درجه به منظور رفع مشکلات سرسیلندر در تمامی خودرو ها انجام می شود.

4.5/5 - (98 امتیاز)
11 پاسخ
  1. علیرضا
    علیرضا says:

    خسته نباشید ساینا اس دارم ریمپ میشود یا خیر چون چند مکان بردم نتوانستند ریمپ کنند

    پاسخ
  2. Majid
    Majid says:

    سلام ۴۰۵ مدل ۹۸ دوگانه گرفتم بهترین شمع و وایر تقویتی رو بستم بنزین سوپر دوتا اتصال بدنه قوی ولی اصلا شتاب نداره ۲۰۶ تیپ ۲ می‌گیرتش چیکار کنم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      اول تایم ماشین رو چک کنید
      ثانیا شیم گیری
      ثالثا کمپرس موتور ماشین رو بگیرید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *