test cell4

چرا ریمپ ECU را کمپانی های خودرو ساز انجام نمی دهند ؟

در این مقاله با دلایل کاملا منطقی به بررسی موضوع ریمپ کارخانه خواهیم پرداخت.

کمپانی های خودرو سازی مجبور به رعایت یک سری استاندارد های اجباری می باشند که از جمله آن می توان به رعایت استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت اشاره کرد.

همچنین به علت این که خودرو ها به صورت انبوه تولید می شوند و ممکن است که در تمامی شرایط آب و هوایی در نقاط محتلف دنیا، سوخت با کیفیت متفاوت و حتی رانندگی کار کنند، شرکت های خودروسازی مجبور هستند که خودرو ها را به صورت کاملا استاندارد و در نقطه طراحی امن که حتی در بدترین شرایط محیطی امکان کارکرد آنها مهیا باشد، تولید کنند.

در این بین شرکتهای سازنده ایسیو موظف هستند با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و نوع سوخت مصرفی کشور مربوطه ، کامپیوترهای کنترل کننده موتور (ECU) را کالیبره کنند.

اما همچنان که بعد از 4 دهه خودروسازی، کامپیوترهای مورد استفاده در کشورمان بر اساس اطلاعات پایه تنظیم می شوند و معمولا روند کالیبراسیون با شرایط محیطی در آنها اتفاق نمی افتد.

چرا خود کارخانه ایسیو را ریمپ نکرده است؟

دلیل اول:
ایسیو در کارخانه تنظیم نمی شود. و توسط تأمین کننده برای خط تولید ارسال می گردد. (برای مثال شرکت کروز و سازه پویش و غرب استیل جزء تامین کنندگان خط خودروهای داخلی می باشند.)

 

دلیل دوم:
تامین کنندگان موظف هستند برنامه ایسیو را بر اساس استاندارد آلایندگی دیکته شده کالیبره کنند. برای مثال وقتی استاندارد یورو5 الزامی می گردد. تامین کننده موظف است برنامه ایسیو را بر این اساس تنظیم کند. حال اگر موتور موردنظر به لحاظ تکنولوژیکی قدیمی باشد تنها راه بالا بردن استاندارد

 

دلیل سوم:
تاکنون موارد بسیاری پیش آمده که کارخانه با فراخوان خودروها اقدام به برنامه ریزی مجدد خودرو در جهت رفع ایرادات نرم افزاری نموده است. (برای مثال، فراخوان چوب شدن ترمز در خودروهای 206 و پارس اتوماتیک سال 90 ، فراخوان اصلاح برنامه برای دریچه گاز در خودروهای 206 غرب استیل سال 95 و… .)

هر اقدامی روی ایسیو (کامپیوتر) خودرو، به نوعی ریمپ شدن می باشد. حال این ریمپ شدن گاهی در جهت اصلاح ایرادات نرم افزاری (یا به قول برنامه نویسان باگ نرم افزاری می باشد) یا می تواند در جهت افزایش راندمان موتور باشد.

 

دلیل چهارم:
در شرکتهای خودروسازی خارجی گاها مشاهده می شود که از یک موتور مشابه، توانهای متفاوتی گرفته می شود. برای مثال درباره موتور معروف N20B20  خودروی ب ام و اطلاعات زیر را می توانید مشاهده کنید که موتور یکسان است و ممکن است تنها با اصلاح قطعاتی و کالیبره مجدد توان بیشتری کسب شده.(منبع تصویر ویکی پدیا)

ریمپ کارخانه

مشخصات موتور معروف N20 به حجم 2000 سی سی با توانهای مختلف در حالیکه اصل موتور یکی است. (نوع توربو شارژ مورد استفاده می تواند باعث افزایش توان شود.)

پس ایراد تنظیم کارخانه ای ایسیو چیست؟

از دو جهت بر کالیبراسیون ایسیو توسط تامین کنندگان داخلی ایراد وارد است:

دلیل اول که آنها را مقصر نمی دانیم، استفاده از موتورهایی است که اساسا قابلیت تنظیم یورو5 ندارند. در حقیقت موتورهای ما مانند موتور XU7 که از اساس متعلق به سال 1988 میلادی می باشد از لحاظ پایه دچار ضعف است. این ایراد بر سایر موتورهای ایرانخودرو و سایپا نظیر آریسان و زامیاد نیز وارد است.

 

دلیل دوم که وجود دارد کالیبراسیون این ایسیوها بر مبنای بنزین اکتان بالا و یورو5 است. این در حالیه که در خود کلان شهر تهران بنزین سوپر به راحتی در دسترس نیست چه برسد به شهرستانها! از طرفی قیمت آن ازاد است و با توجه به شرایط اقتصادی خیلی از مالکان به دنبال آن نمی روند.

در صورت استفاده از بنزین معمولی چه اتفاقی برای خودروها می افتد؟

بنزین معمولی تهران از کیفیت بهتری نسبت به بنزین شهرستانها بر خوردار است و همین موضوع می شود رانندگان در سایر شهرها شاهد افت توان و کشش باشند یا در برخی موتورها خطای میسفایر (احتراق ناقص) را شاهد باشیم.

موضوع مهمتری که وجود دارد ما در شهر تهران هم در شاهد پدیده ناک هستیم. آن هم در خودروهای کمتر از یک سال کارکرده. این هم دلیل دیگریست بر عدم کالیبراسیون صحیح موتورها.

این به این معنا است که اگر مصرف کننده بد، خودرو را با بنزین کیفیت بسیار پایین سوختگیری کند، ایسیو باید به نحوی برنامه ریزی شده باشد که به موتور کوچکترین آسیبی نرسد.

شاید یکی از دلایلی که دوام موتور پراید یورو4 نسبت به موتور قبلی یورو2 پایینتر است، بالا بودن نسبت تراکم (10.5 به یک) بوده که موتور آن را نیازمند بنزین با کیفیتتر می نماید. رقم تراکم این موتور با موتور پژو 206 تیپ 2 و 5 یکی می باشد. اصلاح آوانس جرقه در این موتور می تواند مانع از پدیده ناک و احتراق پیش رس گردد.

در نظر داشته باشید که شرکت تولید کننده خودرو میزان اوانس جرقه زنی را باید به نحوی برنامه ریزی کند که اگر خودرویی در دمای محیطی بالای 50 درجه در حال کار می باشد و دمای احتراق بالا رود، موتور خودرو دچار ناک نگردد. همچنین همین خودرو باید به نحوی عمل کند که در دمای 20– درجه به راحتی روشن شود.

همچنین خودروسازها برای جلوگیری از آسیب به موتور به علت عادت های بد بعضی از رانندگان مجبور به محدود کردن موتور در بعضی از نقاط کاری می باشند.

به طور مثال موتور EF7 TC یا همان موتور ملی EF7 توربوشارژ که بر روی خودرو سورن توربو و دنا پلاس توربو وجود دارد در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو تا 150 اسب بخار توان خروجی محدود شده است. در صورتی که این موتور در آزمایشات مرکز تحقیقلت ایرانخودرو (IPCO) تا 170 اسب بخار خروجی توان داشته است. اما به علت رعایت استاندارد آلایندگی تا 150 اسب بخار محدود شده است. ضمن اینکه بنزین بی کیفیت به موتور این خودرو بیشتر صدمه می زند.

اما بعد انجام ریمپ ECU بر روی خودرو تغییرات با توجه به شرایط کارکرد موتور، خواسته راننده و نوع بنزین اپتیمم سازی می شود.

نتیجه:
به طور مثال در ریمپ سورن توربو یا دنا پلاس توربو ما حداکثر قدرت موتور را استخراج می کنیم اما مشتری باید این نکته را در نظر داشته باشد که فشار مداوم بر روی موتور بدون ریمپ هم موجب فرسودگی شدید موتور می گردد.

دوره ریمپ  کاراکال تیونینگ

خیلی از عزیزان پس مطالعه و آشنایی نسبی با علم ریمپ تمایل دارند تا در دوره های ریمپ شرکت کاراکال تیونینگ حضور پیدا کرده و این مهارت خود را افزایش دهند. شما می توانید با مطالعه مقاله مذکور سرفصلهای این دوره را بررسی کنید.

 

4/5 - (45 امتیاز)
2 پاسخ
  1. سیداحمدرضا حسینی
    سیداحمدرضا حسینی says:

    باسلام . احتراما اینجانب یکدستگاه خودروی دنا پلاس صفر مدل 97 خریدم . متاسفانه منطقه ما کوهستانی و دارای خیابانهای با شیب تند هست که بعلت تعدد ماشینها اغلب ترافیک بوده و مجبوريم در سربالایی ها با نیم کلاچ و دنده یک حرکت کنیم . متاسفانه این ماشین در سربالایی ها کشش ندارد و پراید و دوچرخه و فرقون هم در سربالایی از این ماشین جلو میزند و موتور بحدی داغ میکند که اگر به کاپوت دست بزنیم دست میسوزد . هدف من از ریمپ افزایش شتاب نیست بلکه افزایش قدرت و توان خودرو در سربالایی ها هست که بالطبع کاهش مصرف سوخت را بهمراه خواهد داشت . آیا میتوان با ریمپ به افزایش قدرت خودرو در سربالایی ها و اینکه با دنده دو یا سه حرکت کنیم و نه دنده یک امیدوار بود .

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین says:

      سلام
      مقاله ریمپ دنا رو مطالعه بفرمایید. تمام این مشکلات در اونجا به صورت کامل توضیح داده شده است.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *