ecu remap

مجموعه کاراکال تیونینگ با توحه به سالها تجربه در عرصه آموزش ریمپ، و سابقه طولانی در اصلاح نرم افزاری ریمپ 206 ، 207 ، 405 ، SLX ، ELX و سایر محصولات داخلی و خارجی، در این مقاله قصد دارد به معرفی جزئی جداول ریمپ بپردازد.

شناسایی جداول ریمپ در دوره نرم افزاری ایسیو

به طور خلاصه در این مقاله قصد داریم به مهمترین جداول ریمپ در دوره آموزشی اشاره کنیم. این جداول در دامپ dump ایسیوها وجود دارد و پس از باز کردن دامپ در برنامه وینولز winols آنها را می توانید بیابید.

به جهت آنکه خیلی از دوستان درباره جداول ریمپ از ما سوال دارند، تصمیم گرفتیم که در یک ایسیو خیلی مشهور به نام بوش Me744 ؛ اقدام به معرفی جداول معروف آن نموده و درباره تاثیرات آن صحبت کنیم. ممکن است در برخی منابع از اسامی متفاوتی استفاده شده باشد.

1) جداول جرقه Spark Advances

همانطور که می دانید جرقه معمولا باید چند درجه پیش از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا  top dead center رخ دهد که به آوانس جرقه مشهور است. در برخی ایسیوها، یک جدول اصلی (مثل زیمنس) و در بعضی ایسیوهای دیگه بین 2 تا 6 جدول جرقه دارند(مثل ایسیوهای بوش). در این ایسیو نیز سه جدول وجود دارد.

 در شکل زیر جدول آوانس ایسیو Bosch ME 7.4.4 را مشاهده می فرمایید. در این ایسیو سه جدول جرقه مشاهده می گردد.

REMAP LEARN avans

2) جداول ریمپ لامبدا کامپوننت

دومین پارامتر مهم که در بحث ریمپ نیاز به تغییر دارد، تنظیم نسبت سوخت به هواست. در اتمام ایسیوها معمولا نسبت سوخت به هوا بر اساس لاندا یا نسبت استوکیومتری 14.7/1 تنظیم می شود. شما این پارامتر را در تست معاینه فنی بصورت 1.02=λ مشاهده می کنید. این مقدار در موتورهای اتمسفریک در هنگام شتابگیری به مقدار 12.5 به یک قابل کاهش است که تقریبا معادل  0.8 =λ می باشد و بیشتر ازین میزان موجب دود کردن موتور و کاهش راندمان احتراق می شود. در نظر داشته باشید این نسبت بسته به نوع سوخت و شرایط آب و هوایی قابل تغییر می باشد.

بطور کلی در ایسیوهای بوش و کانتیننتال جداولی این چنینی برای کنترل دمای احتراق تالیف می شوند. که بحث این مورد طولانی است.

توجه کنید این جدول یک جدول سوخت فرعی می باشد که می بایست در کنار جدول سوخت اصلی که در پایان مقاله به آن اشاره کرده ایم تنظیم گردد.

 

جداول ریمپ اکسیژن

جداول لامبدا کامپوننت (اکسیژن فرعی)

 

مشابه این جدول در دامپ ایسیو پورشه 718 با ایسیو بوش 7.1.1 وجود دارد که در زیر ملاحظه می فرمایید:

جداول ریمپ اکسیژن

همانطور که ملاحظه می فرمایید این دو جدول کاملا به همدیگر شباهت دارند (در تصویر دوم عدد آفست فکتور اعمال نشده که شکل اصلی جدول در دامپ را هم ببینید.)

3) جداول ریمپ گشتاور 

این جداول در حقیقت نوعی محدود کننده limiter می باشند، ریچ Rich یا غنی شدن سوخت به هنگام شتابگیری از وظایف این جدول می باشد که می بایست آن را تغییر داد تا اجازه اعمال تغییراتی که در جداول قبلی ایجاد شده است را بدهد. به عبارتی در صورتی که محدودیت های این جدول برداشته نشود ،تغییرات بی تاثیر خواهند بود.

جداول ریمپ گشتاورها

جدول گشتاور یا Torque Optimum

4) جداول ریمپ پدال و دریچه گاز  

در تمامی ایسیوهای بوش جداول پدال و دریچه گاز برقی به دو نوع تقسیم می شوند:

نوع اول: یک جدول دوبعدی که تابعی بین فشردن پدال و بازشدن دریچه گاز برقی می باشد. مانند تصویر زیر:

جداول ریمپ

رفتار پدال و دریچه گاز برقی در یک ایسیو بوش ؛ جدول دو بعدی

نوع دوم: جداول ریمپ سه بعدی می باشند که در ایسیو مورد نظر ما حدود6 عدد می باشد. لازم به ذکر است تعداد جداول متغیر بوده و از حداقل 3 تا در ایسیوهای بوش چینی (ME7) تا 6 عدد در ایسیوهایی نظیر بوش ME749 (ایسیو مورد استفاده در موتور EF7) تشکیل شده اند.

زبان جداول پدال و دریچه گاز برقی سه بعدی، زبان گشتاور موتور می باشد که تعیین می کند به چه میزان از فشار بر پدال، از موتور توان استخراج شود؟ علت وجود تاخیر که در مقالات مختلف به آن اشاره شده است، محدود شدن گشتاور خروجی موتور، در دور موتورهای پایین می باشد. به همین دلیل در ریمپ باید واکنش دریچه گاز برقی (throttle response) را افزایش دهیم تا مشکل تاخیر برطرف گردد.

جداول ریمپ

جدول عملکرد پدال و دریچه گاز برقی

5) جداول ریمپ حجم هوای ورودی نسبت به دریچه گاز

از این جدول برای تنظیم خودروهایی استفاده می شود که از کیت مکش و هدرز استفاده می کنند و می توان حجم هوای ورودی بالاتری را در دور بالا برایشان تعریف کرد.

مهمترین موضوعی که در حوزه ریمپ باید در نظر گرفته شود این است که تغییرات جداول باید حساب شده باشد تا نظم برنامه برهم نخورد، به هم خوردن نظم برنامه موجب ضعف عملکرد موتور یا دل دل زدن موقع شتابگیری می شود.

در دوره های ریمپ کاراکال تیونینگ می آموزید که در مورد هر کدام از ایسیوهای رایج در کشور از چه استراتژی استفاده کنید که بتوانید بهترین راندمان را از خودروی مورد نظر بگیرید.

 

جداول ریمپ

جدول تخمین هوای ورودی به موتور

6) جدول سوخت اصلی

یکی از مهمترین جداول ریمپ، جدول سوخت اصلی می باشد. در زیر جدول سوخت اصلی ایسیو بوش 744 را مشاهده می فرمایید. یکی از مهمترین مراحل ریمپ و تیونینگ در کنار تنظیم آوانس جرقه؛ تنظیم سوخت مصرفی ایسیو نیز می باشد.

در تصویر زیر ناجیه ای که بصورت خاکستری برای شما مسخص کرده ایم، ناحیه فول لود می باشد. در این حالت معمولا ایسیو شرایط Open Loop را اتخاذ کرده است و با اصلاح اعداد این ناحیه می توانیم AFR خودرو را به حالت استاندارد که معمولا عددی بین 12 تا 13 می باشد تنظیم کنیم.

در تمامی ایسیوها از جداول سوخت استفاده شده است. اما ممکن است با ترتیب دادن استراتژی های کنترلی متفاوت ازشکل خاصی برخوردار باشند. برای مثال در ایسیوهای بوش افزایش مقادیر این جدول به معنای کاهش سوخت می باشد اما در ایسیوهای زیمنس، به معنای افزایش سوخت می باشد.

جداول ریمپ سوخت اصلی

جدول سوخت اصلی یا لامبدا رکویست

با آموختن جداول ریمپ و تغییرات در آن نتایج؛ شاهد نتایج زیر خواهید بود

  • کاهش مصرف سوخت
  • افرایش شتاب تا 10%
  • حذف کپ دریچه گاز
  • کاهش مصرف و افزایش شتاب بصورت همزمان
  • کاهش و اصلاح دمای فن
  • حذف و تغییر و یا حتی اعمال محدودیت سرعت
  • حذف و تغییر محدوده کاتاف
  • رفع مشکل استارت سرد
  • تغییر کات آف انواع خودروها با گیربکس منوآل
  • حذف سنسور اکسیژن دوم از حلقه کنترلی ایسیو
  • حذف سنسور میل سوپاپ و حتی سایر سنسور ها از حلقه کنترلی ایسیو
  •  تنظیم و تغییر دور سلو (آرام) جهت حذف لرزش موتور
  • حذف خطاهای کاذب

سوالات پرتکرار مشتریان

1. لطفا درباره مهارت ریمپ و این علم جدید برای من توضیح دهید.

علم ریمپ یا چیپ تیونینگ تقریبا ده سال است که در ایران وارد شده و پیش از این در اروپا بسیار مورد توجه قرار داشته است. در مقاله ریمپ چیست به صورت کامل برای شما این موضوع را توضیح داده ایم.

2.هزینه ریمپ چقدر است؟

هزینه ریمپ در مجموعه کاراکال تیونینگ در تمام شعب یکسان بوده را در این لینک مشاهده فرمایید.
توجه داشته باشید ابتدا مالک، خودرو را تست نموده و اگر از نتیجه نهایی ریمپ رضایت داشت هزینه را می پردازد.
ریمپ کاراکال تیونینگ دارای سی ماه ضمانت نرم افزار است.

3. آیا مجموعه کاراکال تیونینگ کارگاه آموزشی برگزار می کند؟

بله. شرکت کاراکال تیونینگ هر ماه یک دوره تخصصی آموزش ریمپ را برگزار می کند که می توانید جزییات آن را در مقاله مذکور ملاحظه فرمایید.

4. آیا ریمپ می تواند روی ترمز تاثیر بگذارد؟

بطور کلی ریمپ غیراصولی می تواند روی ترمز خودروهای اتوماتیک تاثیر منفی بگذارد.  اما سیستم ترمز ای بی اس بطور کلی دارای کامپیوتر مجزا در عملکرد می باشد. و معمولا ایسیو ABS به پمپ آن متصل است و سوکت به یونیت آن متصل می شود.

4.5/5 - (94 امتیاز)
15 پاسخ
  1. اصغر اصغری
    اصغر اصغری says:

    با سلام و احترام
    لطفا و در صورت امکان یک فایل پی دی اف یا معادل آنرا معرفی کنید که شامل اطلاعات جامع و پیش نیاز در رابطه با مباحث ریمپ باشد، بطوریکه هنگام شرکت در کلاس، قبلا با اصطلاحات فنی خودرو آشنایی داشته باشیم و سطح یادگیری را بالا ببرد و اصطلاحا راندمان یا نسبت حجم بالای مطالب یادگیری به زمان اندک کلاس را بهبود ببخشد.
    با تقدیم احترام

    پاسخ
  2. Iman
    Iman says:

    سلام بعد گذراندن دوره در کاراکال میشه برای تجربه بیشتر تو یکی از نمایندگی‌ها مشغول به کار شد برای مدت کوتاه

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      برای رفتن به کاراموزی باید بعد از گذراندن دوره با مدیریت هماهنگ کنید

      پاسخ
  3. پیمان
    پیمان says:

    با عرض سلام و ادب خدمت گروه مهندسی کاراکال
    ،امکان داره بعد از ریمپ جداول مهم یک دامپ شماره نرم افزار اون دامپ هم بخوره یا خیر؟ چون یک مورد me7.4.4قبل از ریمپ شماره نرم افزار اون…8860بود و بعد از ریمپ همون دامپ شماره گرم افزار به 7360تغییر کرده بود. خواستم بدونم احتمال چه اشتباهی رخ داده.

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      شماره نرم افزار ایسیو 744 ورژن ایران 23-6680 می باشد. در صورتیکه بعد از ریمپ شماره کالیبره ایسیو شما عوض شده، حاکی از آنست که مجموعه مورد نظر شما از دامپ کپی استفاده کرده است چون شماره نرم افزار بعد از ریمپ عوض نمی شود.

      پاسخ
  4. Yas
    Yas says:

    سلام
    جدول فرعی لامبدا با جدول سوخت اصلی بوش 7.4.5 چه فرقی داره؟
    با جدول لامبدا میشه مصرفو کمو زیاد کرد یا فقط با جدول سوخت اصلی؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      جدول سوخت فرعی تابع شرایط دمایی هستش و جدول سوخت اصلی همونطور که از اسمش معلومه در شرایط اصلی ازش حساب میبره

      پاسخ
  5. حمید همت پور
    حمید همت پور says:

    عالی بود.سپاس فراوان از تلاش شما برای آموزش.
    با چه شماره تلفنی باید تماس بگیریم برآب اموزش

    پاسخ
  6. صادق نصر
    صادق نصر says:

    سلام وقتتون بخیر
    اگه محبت کنید مشخصات یک جدول رو بگین ممنون میشم
    مثلا جدول جرقه باید هشت بیتی باشه و ۱۶در ۱۲یا ۱۱باشه
    به این حالت

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      کدوم ایسیو رو منظورتونه بگم خدمتتون؟ تو این مقاله که داریم 744 رو بررسی می کنیم یک 12 در 16 و دوتا 11 در 16 داره هر سه هم 8 بیتی

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *