WhatsApp Image 2018 09 01 at 20.55.20

آیا ریمپ ای سی یو (ecu) مصرف سوخت را افزایش می دهد؟

در ریمپ ایسیو برای به حداکثر رساندن توان و گشتاور موتور بر روی پارامترهای جداول مربوط به پاشش سوخت، جداول مروبط به زمان بندی جرقه زنی، سنسورهای محتلف همچون سنسور اکسیژن اول و … کار می شود. اگر ریمپ توسط افراد متخصص انجام شود این قابلیت وجود دارد که مصرف سوخت تا حدی کاهش یافته و توان موتور افزایش یابد.

حال این سوال پیش می آید که چگونه می توان با ریمپ ای سی یو به طور هم زمان هم مصرف را کاهش دهیم و هم توان نهای موتور افزایش یابد؟!

اگر ریمپ ایسیو توسط افرادی انجام شود که تسلط و علم کامل به نرم افزار ECU و جداول موجود در آن شامل نواحی مختلف کارکرد موتور را داشته باشند، این قابلیت وجود دارد که بسته به سبک رانندگی و نوع درخواست مشتری نواحی از جداول کارکرد موتور که به طور روزمره مورد استفاده قرار می گیرند را به گونه ای بازنویسی کرد که مصرف را کاهش داده و نواحی که موتور در حالت شتابگیری و تمام بار استفاده می شود شتاب را افزایش داد.

به طور مثال اگر شما دارای یک خودرو سمند موتور ملی EF7 هستید وقتی در اتوبان با سرعت 110 کیلومتر در حال حرکت هستید. دور موتور شما بین 3000 تا 3500 دور در دقیقه قرار دارد و زاویه دریچه گاز شما کمتر از 40 درصد باز است و به طور تقریبی در سرعت ثابتی به سر می برید.

این ناحیه در جداول ایسیو اصطلاحا در حالت کروز یا سرعت ثابت تعریف می شود که در این ناحیه میتوان با اصلاح برخی پارامترها مصرف را کاهش داد.

اما زمانی که در همین حال اقدام به شتابگیری کنید پدال گاز را تا انتها فشار داده و دریچه گاز 100% باز می شود. در این حالت که در ناحیه جدول شتابگیری قرار دارد سوخت، جرقه و سنسورها را بازنویسی کرده و شتاب به طور محسوس افزایش می یابد.

نتیجه آنکه:

اگر تیونر شما در ریمپ ای سی یو حرفه ای باشد می تواند با توجه به ناحیه کاری موتور در زمان هایی که در شهر یا اتوبان رانندگی می کنید مصرف خودرو شما را کاهش داده و در حالت شتابگیری و تخت گاز میزان سوخت و جرقه را فزایش دهد که منجر به افزایش شتاب گردد.

و اما نکته بسیار مهم:

کم کردن مصرف سوخت بدون در نظر گرفتن نوع موتور، شرایط آب و هوایی و نوع بنزین منجر به ایرادات اساسی می شود. کم کردن مصرف سوخت دارای محدودیت خاصی می باشد. به طور مثال اگر مصرف سوخت خودرو شما 11 لیتر در هر 100 کیلومتر است نمیتوان آن را به 7 لیتر در 100 کیلومتر کاهش دارد. چرا که با کاهش مصرف سوخت نسبت سوخت و هوای موتور تغییر کرده که در نتیجه آن LEAN شدن موتور باعث کاهش سرعت احتراق و افزایش نرخ انتقال حرارت میگردد. افزایش سرعت انتقال حرارت منجر به بالا رفتن شدید دمای محفظه احتراق شده و در نتیجه آن سوختن سوپاپ و واشر سرسیلندر یا ذوب شدن پیستون می گردد.

کاهش مصرف سوخت دارای یک حد متعارف و محاسبه شده است که باید با علم کامل به ریمپ ایسیو انجام شود، چرا که کاهش مصرف در نواحی غیر لازم خسارات جدی به موتور وارد می کند.

کاهش مصرف سوخت در بهترین شرایط و بدون اسیب به موتور چیزی در حدود 10 درصد می باشد. یعنی مصرف 10 لیتر در 100 کیلومتر را تا 1 لیترمیتوان کم کرد. بیشتر کم کردن مصرف با ریمپ ECU منجر به کاهش عمر موتور می شود.

4.9/5 - (106 امتیاز)
26 پاسخ
  1. Vahid
    Vahid says:

    سلام من سمند ef7 تک دارم ریمپ کردم دوره موتور هم اورده رو 7هزار به موتور اسیب میرساند یا خیر؟ اگر کاتاف نزنیم چی؟ ممنون.

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین says:

      سلام دوست عزیز ، برای سوال و جواب لطفا با شماره های درج شده توی سایت تماس بگیرید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      پاسخ
  2. آرش
    آرش says:

    باسلام . من یه سمند ef7 مدل 93 دارم که تا قبل از اینکه به نمایندگی بدمش واسه تعویض لوله بخاری هیچ گونه مشکل سوخت یا روشن شدن چراغ چک نداشت اما حالا وقتیکه دارم باهاش جایی میرم بعد از حدود ده الی پانزده دقیقه یهو موتور سه کار میکه و چراغ چک روشن میشه همیکه آی سی یو رو یه تکان مختصر میدم موتور مثل ساعت کار میکنه و چراغ چک روشن میشه لطفا راهنماییم کنید . تست با دستگاه هم انجام دادم جوابش این بود که خطایی نداره.
    ممنون میشم کمکم کنید

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین says:

      سلام دوست عزیز ، برای سوال و جواب لطفا با شماره های درج شده توی سایت تماس بگیرید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      پاسخ
    • ادمین
      ادمین says:

      سلام
      بطور کلی خودروهایی که به جای کویل دوبل از دلکو استفاده می کنند را ریمپ نمی کنیم.

      پاسخ
  3. جواد
    جواد says:

    باسلام و خسته نباشید خدمت شما میخواستم بدونم من که تست موتوری دارم چطور میتونم مصرف سوخت بعضی از ماشینهارو کاهش بدم خیلی مراجعه کننده دارم لطفا راهنمایی کنید ممنون.

    جواد

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین says:

      سلام دوست عزیز ، برای سوال و جواب لطفا با شماره های درج شده توی سایت تماس بگیرید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      پاسخ
  4. علی
    علی says:

    سلام.پراید مدل۹۵ دارم مصرف بنزینش خیلی زیاده.شتابش هم کمه.میخواستم بدونم هردو مشکل را باهم میشه حل کرد یا نه.
    لطفا نگین تماس بگیرین ممنون….

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین says:

      سلام دوست عزیز ، بله با ریمپ هم میشه مصرف سوخت رو کاهش داد و هم میشه شتاب رو افزایش داد.

      پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام.
      بله ریمپ ساینا دنده ای lznf هم در شرکت کارکال انجام میشود. و به مدت 2 سال هم گارانتی میگردد.

      پاسخ
  5. هيچكس
    هيچكس says:

    سلام يه سوال داشتم براي شتاب بيشتر بايد پاچش سوخت بيشتر شود و مصرف افزايش پيدا كند
    اما شما فرمودين كه ميتوان شتاب بيشر شود و مصرف كمتر
    چطور ميشود؟؟

    پاسخ
  6. قاسم
    قاسم says:

    سلام ببخشید ۴۰۵ مدل ۸۵ با تعویض esu که که valu هم هست به طور چشمگیری افزایش یافته می توانیم علت رو جویا باشیم تقریباً ۱۵ لیتر در شهر در ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافته هست ممنون

    پاسخ
  7. آرش زاهدی
    آرش زاهدی says:

    سلام وقتتون بخیر ، من ی پیکاپ ریچ دارم ک دیسک و صفحه شمع و وایر سنسور اکسیژنشم عوض کردم با بهترین جنس اما مصرف ماشینم ۱۰۰ کیلومتر حداقل ۳۰ لیتر هست لاستیکمم پهن ولی بازم انقدری همه میگن تاثثیری نداره توو مصرف ماشینم ، ماشینم شتابش کم شده اللخصوص توو سربالایی و مصرفشم ک فوق العاده بالا هست ، بنظر شما از چی میتونه باشه ؟؟؟ و اینکه ریمپ میشه انجام بدم ک درست میشه شتاب و مصرفش ؟؟؟؟ ممنونم از پاسخگوییتون

    پاسخ
  8. سید رضا میرطاهری
    سید رضا میرطاهری says:

    سلام و عرض ادب
    گفته میشه که موتورهای TU5 پلاس نسبت به بنزین حساسه و با بنزین بی کیفیت مشکل براش پیش میاد. نمیدونم این حرف چقدر درسته ولی سوالی که دارم اینه که آیا با ریمپ این مشکل حل میشه؟ پیشاپیش ممنون از پاسختون

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      بله قربان
      مبنای حرفمون اون صدای ناک هست که مثل دنده مرده از ماشین می شنوید

      پاسخ
  9. بهنام مقدم
    بهنام مقدم says:

    سلام عرض ادب ماشینم پراید مدل ۹۶ ریمپ کردن بعدش مصرف سوخت رفته خامسوزی هم داره بنظرتون چکارکنم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام فابریکش کنید. ببینید هنوز بوی خامسوزی هست؟ و مطمئنیئ اخیرا کاتالیست ماشینتون رو خالی نکردن؟

      پاسخ
  10. محمدرضا
    محمدرضا says:

    سلام وقت بخیر
    آیا برای ریمپ کوییک s هم برنامه ای دارید ؟ مشکل کپ کردن و شتاب کم داره

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.